سال انتشار: ۱۳۸۰

محل انتشار: اولین کنفرانس مکانیک سنگ ایران

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

علی نونهال – مدیر عامل شرکت صباماشین (عضو انجمن مهندسی اونتاریو – کانادا)

چکیده:

نظر به نیازهای متنوع روز افزون جوامع بشری در استفاده از فضاها و سازه های زیر زمینی چه به منظور استحصالمواد معدنی، عبور و مرور، انتقال و بهره برداری از سیالات در نیروگاههای برق آبی دانش حفاری سازه های زیرزمینی به یکی از جذاب ترین و تخصصی ترین علوم عملی روز تبدیل شد. د راین راستا روشهای مختلف وشناخته شده ای چون حفاری با انفجار ، حفاری با رودهدر و یاماشین حفار تونل (T.B.M) از روشهای شناخته شده و متداول پروژه ها می باشد. از اواسط دهه ۱۹۸۰ و در طول دهه ۱۹۹۰ میلادی متد و روش دیگری به روشهای کلاسیک و شناخته شده حفاری تونلها افزوده شد که آن روش حفاری با چکش های تخریب هیدرولیک بود که در این راستا کمپانی SANDVIK/TAMROCK با استفاده از چکشهای تخریب هیدرولیک RAMMER در اجرای پروژه های مختلف پیشتاز بوده اند.