سال انتشار: ۱۳۷۵

محل انتشار: یازدهمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

نجم الدین عرب – شرکت مهندسین مشاور نیرو
مصطفی توکل – شرکت مهندسین مشاور نیرو
محمدجواد طاهری – شرکت مهندسین مشاور نیرو

چکیده:

تجربیاتی که در نیروگاهها با سوخت فسیلی و اتمی بدست آمده [۱,۲] نشان داده که جدی ترین مشکلات خوردگی در سیستم خنک کنندة نیروگاه وجود دارد . هنگامی که از آب دریا یا آب با املاح زیاد در این سیستم استفاده میگردد، مشکلات خوردگی بسیار حادتر خواهد بود . علاوه بر نوع سیال خنک کننده، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر سرعت خوردگی سیستم خنک کننده تأثیر گذارده و آنرا افزایش دهند . برخی از این فاکتورها عبارتند از :
دبی آب و میزان اغتشاشی بودن جریان آن
وجود ناخالصی در آب
آلودگی هایی که خوردگی موضعی را افزایش می دهند .
کلریزه کردن آب جهت مواد آلاینده
استفاده از فلزات مختلف که احتمال خوردگی گالوانیک را افزایش می دهد .
روشهای مختلفی برای جلوگیری از خوردگی ارائه گردیده است اما در بین آنها حفاظت کاتدی در مقیاس وسیعی در بخشهای مختلف سیستم خنک کننده مورد استفاده گرفته و کاربرد آن با موفقیت نیز همراه بوده است . در بسیاری از مواردی که حفاظت کاتدی انتظارات مورد نظر را برآورده نساخته، یا به علت طراحی نادرست سیستم با به علت عدم تحلیل درست شرایط کار در مراحل طراحی بوده است . مهمترین اجزائی که در سیستم خنک کننده به روش کاتدی محافظت میگردند عبارتند از :
کندانسورپمپهاکانالهای آب خنک کننده شامل دریچه ها و توری های ثابت و متحرکسطح داخلی لوله ها
در این مقاله هر یک از این موارد بتفکیک بحث میشوند .