سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

جواد خیراللهی – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک
سیدعلی جزایری – استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
مسعود میرزایی – استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

اثرات میدان جریان سیال تأثیر مهمی در نحوه تشکیل مخلوط هوا و سوخت دارد همچنین اتمیزه شدن سوخت پاشیده شده به طور عمده از حرکت هوا و سرعت آن تأثیر می پذیرد. در این تحقیق میدان جریان سیال بصورت گذرا از شروع مرحله مکش و باز شدن سوپاپهای هوا تا انتهای مرحله تراکم شبیه سازی شده است. در حل عددی میدان جریان سیال بصورت گذرا مدل توربولانس، تعداد سلولهای فضای محاسباتی، روش انفصال معادلات و گامهای زمانی سرعت همگرایی و دقت جوابها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در مرحله مکش جتهای مخروطی هوای عبوری از سوپاپهای هوا میدان جریان سیال را بشدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، بنابراین در این شبیه سازی مدل هندسی فضای محاسباتی که مطابق با یکی از سیلندر‌های موتور می‌باشد به گونه‌ای که حرکت سوپاپها را مدل بکند ایجاد شده است. نتایج حاصل از حل عددی با یک تحقیق تجربی ارزیابی شده است.