سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: یازدهمین کنگره سالانه انجمن مهندسین متالورژی ایران

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

مهدی عیان بد – کارشناس ارشد خوردگی و حفاظت از مواد
محمد جعفر هادیان فرد – دانشیار بخش مهندسی مواد دانشگاه شیراز

چکیده:

آلیاژهای کار شده سری ۵xxx شامل آلیاژهای Al-Mg-Mn-Cr و Al-Mg-Cr از مقاومت خوبی و خوردگی به خصوص محیطهای دریایی برخوردار است. آلیاژ ۵۰۸۳H321 یکی از مهمترین و پرکارترین آلیاژهای مورد استفاده در ساخت شناورهای دریایی در کشورمان می باشد. مهمترین روش ایجاد اتصال در شناورهای دریایی استفاده از محکم کننده های مکانیکی (Fasteners) از قبیل پیچ و مهره و پرچها می باشد. به منظور بررسی رفتار خوردگی این آلیاژ در حضور اتصال دهنده های مکانیکی شامل پیچ و مهره هایی از جنس گالوانیزه و فولاد زنگ نزن ۳۱۶ همچنین پرچ توپر ۲۱۱۷T4 ,5056H32 و پرچ کور آزمایشات غوطه وری در آب طبیعی دریا و آب مصنوعی دریا ASTM D1141، محیط اسیدی با pH برابر ۳، محیط قلیایی با pH برابر ۱۰ و آب و نمک به مدت ۱۰ ماه (۷۲۰۰ ساعت) انجام شد. نتایج نشان می دهد که پرچ ۵۰۵۶H32 در محیط آب دریا نسبت به خوردگی لایه ای exfoliation بسیار حساس می باشد همچنین در نمونه های شامل پیچ و مهره زنگ نزن آلیاژ ۵۰۸۳H321 دچار خوردگی حفره ای می گردد. در نهایت اثر pH محیط غوطه وری بر کاهش وزن نمونه ها مورد بررسی قرار گرفت.