سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دهمین کنگره سالانه انجمن مهندسین متالورژی ایران

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

نوید پرنیان – کارشناس ارشد بخش مواد دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز
سیروس جوادپور – استادیار بخش مواد دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز

چکیده:

مطالعات نشان میدهد که خوردگی درونی ۵۰% از کل تخریبهای خطوط لوله را در بر میگیرد در این تحقیق مکانیزم خوردگی دیواره لوله بررسی شده و سرعت خوردگی نمونه های فولاد کم کربن ۱۰۱۸ از جنس لوله ها اندازه گیری شده است نرخ خوردگی نسبت به سرعت جریان سیال بوسیله روشهای تقلیل وزن و منحنی های پلاریزاسیون تافل محاسبه گردیده است بوسیله ازمایش استاندارد الکترود دیسک چرخان RDE تاثیر الگوهای جریان دو فازی مورد مطالعه قرارگرفته است ترکیب میعانات گازی انالیز شده و همچنین بوسیله میکروسکوپ الکترونی SEM مورفولژی سطح محصولات خوردگی مورد ارزیابی قرارگرفته است در نهایت در شرایط دو فازی که آب / میعانات با الگوی جدا از هم جریان داشته باشند سرعت خوردگی لوله ها، نزدیک به دو برابر نرخ خوردگی در آب تنها بدست آمده است. با افزایش سرعت جریان و تغییر الگوهای جریان از الگوی جدا از هم نرخ خوردگی افزایش قابل توجهی نخواهد داشت.