سال انتشار: ۱۳۷۹

محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی سواحل و بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

امیدرضا غنی – کارشناس عمران
لیلا اخلاق پسند – کارشناسی شیمی

چکیده:

امروزه یکی از ارکان توسعه تاسیسات بندری و دریایی طراحی سازه های نوین فلزی و بتنی می باشدع یکی از مسائل مهم در اینگونه طراحی ها در نظر گرفتن خو ردگی و تاثیر آن بر اینگونه سازه ها می باشد.خوردگی از کلمه لاتین Corrodere به معنی سایش گرفته شده است. زنگ آهن و زنگ فولاد از مهمترین شکلهای خوردگی هستند فرآیندهای مشابه در مورد فلزات دیگر و مواد غیر فلزی نظیر پلاستیک، بتن و وسرامیک نیز دیده می شود. طبق تعریف خوردگی، نشان دهنده یک ماده و محیط اطراف آن انجام می گیرد و به تغییر خواص آن ماده منجر می گردد که نتیجه آن ماده منجر می گردد که نتیجه ان اثر خوردگی است.تخمین هزینه های سالانه خوردگی در ایالات متحده بین ۱۲۶-۸ بیلیون دلار می باشد. به هر ترتیب خوردگی زیان اقتصادی عظیمی است و برای کاهش دادن آن کارهای زیادی می توان انجام داد. بر طبق آمارهای موجود هزینه سالانه خوردگی در صنعت نفت و گاز حدود ۲ بیلیون دلار است. خوردگی پلها با گذشت زمان یک مشکل اساسی است که تعویض و تعمیر آنها میلیونها دلار هزینه در بر دارد. با تمام این آمارها خوردگی یک امر اجتناب ناپذیر است ولی هزینه آنرا به مقدار زیادی می توان کاهش داد. انتخاب صحیح مواد و طراحی خوب، هزینه های خوردگی را کاهش می دهد، یک برنامه صحیح تعمییرات و نگهداری چندین برابر مخارجش را صرفه جویی می کند، اینجاست که مهندسی خوردگی وارد صحنه می شود و می تواند موثر باشد. که بطور کلی می توان گفت مهندسی خوردگی کاربرد دانش فن یا هنر جلوگیری یا کنترل خسارات ناشی از خوردگی به روش اقتصادی و مطمئن می باشد.