سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

شاهین رشتیان – فوق لیسانس مدیریت اجرایی (MBA) ، دانشگاه علوم و فنون مازندران
بابک نصیری – فوق لیسانس هوش مصنوعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

چکیده:

موفقیت یا عدم موفقیت یک برنامه استراتژیک ، رابطه مستقیم با نحوه تدوین استراتژی آن دارد. استراتژی را می توان اساس و بنیان مدیریت استراتژیک دانست. این مقاله سعی دارد با تشریح پروسه تدوین استراتژی، ابزاری بنام داد ه کاوی را برای بررسی بهتر و جامع تر عوامل تاثیرگذار بر سازمان و روابط بین آنها ارائه کند. در چارچوب پیشنهادی، مدلی مبتنی بر الگوریتم ژنتیک – بعنوان یکی از تکنیکهای داده کاوی – پیشنهاد شده و مورد پیاده سازی قرار گرفته است که با کاوش بر روی انبوه داده های محیطی مربوط به یک شرکت فرضی، مجموعه ای از دانشهای جالب را در قالب یکسری الگو و قانون ارائه می کنند. استفاده از این الگوها و قوانین می تواند به استراتژیست در شناخت بهتر عوامل تاثیرگذار بر سازمان کمک نموده و در نتیجه، استراتژیک تدوین شده را کاراتر و واقع بینانه تر نماید.