سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

علی اکبر جلالی – پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران، شرکت پردازش سیستم های م
محمدامین زارع – پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران، شرکت پردازش سیستم های م
سعید روحانی – پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران، شرکت پردازش سیستم های م

چکیده:

سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان، ابزارهای قدرتمندی را جهت کنترل و اندازه گیری عملیات های سازمانی پیشنهاد می نمایند. تعداد زیادی از سازمان ها، به این اعتقاد رسیده اندکه چنانچه این ابزارها به سیستم های هوش تجاری مجهز شوند، ارزش بسیار بالاتری را برای سازمان ایجاد می نمایند. هوش تجاری از طریق کاوش در داده های ذخیره شده در سیستم های انبارش داده و بهره گیری از نتایج این کاوش ها برای حل مشکلات کسب و کار و یا به عبارت دیگر داده کاوی، بدست می آید. یکی از اشکال معروف داده کاوی در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمن، از طریق مدیریت روابط مشتریان مطرح می گردد. انباره های داده یکی از ابزارهای مشهور سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان بودهکه بیش از دو سوم شرکت های تولیدی آمریکا از آن استفاده می کنند. با بهره گیری از این ابزارها می توان اطلاعات مشتریان را طی دوره های مختلف نگهداری نمود و پس از پردازش و کاوش آنها اطلاعات ارزشمندی در خصوص نیازها، سلایق و رفتاری آنها بدست آورد.دراینمقاله ضمن مرور ابزارها و روشهای ذخیره سازی داده ها در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان و مفاهیم داده کاوی به بررسی کاربردها و مصادیق داده کاوی در سیستم های برنامه ریزیمنابع سازمان خواهیم پرداخت.