سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: نهمین کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

مهدی فاتح راد – مرکز کارآفرینی و مرکز رشد فناوری های پیشرفته شریف، دانشگاه صنعتی شریف
حمیدرضا تقی یاری – مرکز کارآفرینی و مرکز رشد فناوری های پیشرفته شریف، دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

تحقق توسعه ی مبتنی بر دانایی که از محورهای اصلی چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه ی چهارم توسعه ی کشور است نیازمند تشکیل و توسعه ی نظام ملی نوآوری به عنوان هادی و تسهیل کننده ی نظام مند تحقق نوآوری در سطوح کلان، میانه، و خرد در جامعه است . این نظام، خود بر پایه و با محوریت دانشگاه کارآفرین (Entrepreneurial University) به عنوان نسل سوم دانشگاه، ظهور و بروز پیدا می کند . بدین ترتیب، با بروز تحول در دانشگاه های سنتی و پذیرش نقش توسعه ی اقتصادی علاوه بر آموزش و پژوهش، دانشگاه کار آفرین عامل تحقق نوآوری فناورانه به ویژه در فضای فناوری های پیشرفته می گردد و از این طریق پایه های نظام ملی نوآوری مستحکم و زمینه برای تحقق توسعه ی مبتنی بر دانایی فراهم می شود . این امر در کشورهای مختلف دنیا و مستقل از فرهنگ و بوم، دارای نمونه های موفق فراو انی است که بر پایه ی مفاهیم یاد شده به برخی از آنها می پردازیم .