سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: همایش نوآوری در برنامه های درسی دوره ابتدایی

تعداد صفحات: ۲۲

نویسنده(ها):

عظیمه سادات خاکباز – دانشجوی کارشناس ارشد ریاضی دانشگاه کرمان
محمدرضا فدایی – عضو هیئت علمی دانشگاه یزد

چکیده:

نتایج مطالعات بین المللی تیمز ۳ ، نشان می دهد در حالیکه دانش آموزان ایرانی عملکرد خوبی در ریاضی نداشتند، بعضی از کشورها پیشرفت چشمگیری از خودنشان داده اند . از جمله این کشورها،کشور ژاپن است . بررسی های ویدیویی که روی کلاسهای تعدادی از این کشورها انجام گرفته است، بیانگر این مطلب است که عوامل متعددی در ایجاد تفاوتهای بسیار زیاد در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش ایفا می کند . یکی از این عوامل، روش متفاوت تدریس در کشورهای مختلف است .
این نوشتار به بررسی شیوه ی تدریس ریاضی در مدارس ابتدایی ژاپن، بررسی روش درس پژوهی در کلاسهای درسی آن کشور و ارایه توصیه هایی برای اجرای این روش در مدارس کشور می پردازد