سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

حسنعلی آقاجانی – عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه مازندران
حسن خدابخشی – دانشجوی کارشناسی ارشد MBA دانشگاه پیام نور ساری
یحیی رحیمی – کارشناس همکار در مرکز کارآفرینی دانشگاه مازندران

چکیده:

واقعیت این است که برای تشخیص صحیح فرصت ها و عوامل مزیت بخش رقابتی، فرایندی خاص وجود ندارد بلکه به جای آن باید به بصیرت و فهم مدیران از محیط از کسب و کار متکی بود. بصیرتی که حاصل شناخت و درک صحیح آنان از محیط و قواعد کسب و کار است. بنابراین باید برای کشف شیوه های جدید و موثرتر پاسخگویی به نیاز مشتری تلاش کرد، باید تحولات محیط را به درستی تفسیر کرد و از فرصتهای حاصل بهره جست باید در توسعه قابلیت های سازمان دقیق بود و رفتار بالقوه بازار را هدف گرفت، باید خلاقیت را میدان داد و آن را در راستای نوآوری مستمر بکار گرفت. در محیط رقابتی، بقا و رشد یک سازمان در گروی مزیت های رقابتی آن است و لازمه این امر درک عمیق قواعد کسب و کار خلق مستمر راهکارهای برتر خلق ارزش برای مشتری می باشد.