سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سیدجواد امامی – دانشور دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

در فرآیند طرحها و برنامه های عمرانی، رشته های معماری و عمران، برجسته تر از سایر تخصصهای مربوط مطرح می گردند. هر یک از این تخصصها بدلیل آنکه در عمل دارای محصولی مشترکند، بخش مهمی از فرآیند جامع معماری و شهرسازی تلقی می شوند. لهذا برای نیل به اهداف مطلوب در این فرآیند، ایجاد مفاهمه و زبان و درک مشترک از ابعاد موضوع، برای گرایشهای مختلف، امری ضروری است. مقاله مورد نظر ضمن تأکید بر اهمیت آموزش طراحی و معماری به دانشجویان در این راستا، تلاش می نماید تا با توجه به تفاوتهای اساسی در سر فصلهای آموزشی رشته های عمران و معماری که یکی بر اساس روش علمی مبتنی بر منطق پوزیتیویستی به استنتاج می رسد و دیگری پاسخ خود را از استنتاج مباحث پیچیده و چند وجهی و مفاهیم کیفی جستجو مینماید، روشی مطلوب برای آموزش طراحی معماری را متناسب با ظرفیتو توانایی دانشجویان رشته عمران ارائه نماید