سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: نهمین کنگره سالانه انجمن مهندسین متالورژی ایران

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

آرش پیامی – عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر – کارشناس ارشد مهندسی پلیمر، د
علی علیزاده – عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر – کارشناس ارشد مهندسی پلیمر، د
علی خلیفه سلطانی – عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر – کارشناس ارشد مهندسی پلیمر، د
نسترن ریاحی نوری – کارشناس پژوهش پژوهشگاه نیرو – گروه پژوهشی مواد غیرفلزی – کارشناس ار

چکیده:

مواد کربنی شامل گرافیت و کامپیوزیتهای کربن کربن در چند دهه اخیر کاربردهای بسیار مهم و متعددی یافته اند که می توان به مواردی نظیر هواپیماهای نظامی فضـاپیماهای مـا فـوق صـوت، دیرگـدازها، مـواد بیولوژیکی، المانهای کوره، پره توربینهای گازی، ترمزهای پیشرفته مورد استفاده در هواپیماها و ماشینهای مسابقه و قطارهای سری ع السیر، نازل راکتها و موشکها، لبه حمله بـال ودماغـه شـاتلهای فضـایی و … اشـاره کرد . بطور کلی در مواردی که به استحکام ویژه ( نسبت استحکام به وزن ) بالا و مقاومت به سـایش ناشـی از جریان شدیدی گازهای خورنده و بسیار گرم و عدم امکان استفاده از سیستمهای خنک کننده نیاز باشد این مواد نامزد بسیار خوبی می باشند .
موادکربنی و یا کامپوزیت های کربن ـ کربن شامل دو جزء الیاف کربن و یا گرافیت و ماتریس کربنی می باشد . الیاف کربن و یا گرافیت از ساختاری به شدت آرایش یافته برخوردار می باشند که در اشکال یک بعدی، دو بعدی و سه بعدی بافته شده و نقش جزء تقویت کننده را در کامپوزیت ایفا می کند نمونه پیش بافته طی مرحله آغشته سازی درتماس با انواع خاصی از رزینها اشباع شده و درون کوره قرار می گیرند . پیرولیز نمونه با یک برنامه دمایی معین و تحت شرایط اتمسفری مشخص موجب می شود تاتمامی عناصر به جز کربن از نمونه خارج شده و کربن باقیمانده به تدریج ساختاری گرافیتی بیابد . در این مقاله سعی خواهدشد تا آشنایی اجمالی با فرایند تولید با استفاده از قیر که اقتصادی ترین روش تولید آنها می باشد حاصل شود