سال انتشار: ۱۳۷۹

محل انتشار: دومین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

فرمان پیشگاهی – دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه دریایی امام خمینی (ره)

چکیده:

روشهای در یک راستا قرار دادن شافتها (Shaft Aligment) بر حسب میزان خمش ایجاد شده آنها، نوع شناور و سیستم محرکه اولیه متفاوت است. به عنوان مثال نصب ماشین آلات در انتهای کشتی، در وسط کشتی و استفاده از شافتهای بلند یا کوتاه به روشهای مختلفی انجام میگیرد. در مقام مقایسه، میل بنگ ماشین های رفت و برگشتی مشکلاتی متفاوتی با شافت توربو ماشیبنها بوجود می آورد. همینطور انعطاف پذیری ماشین آلاتی که با جوش محکم شده اند با ماشین هایی که به کمکپیچ و پرچ محکم شده اند تفاوت دارد.
درمقاله حاضر روش در یک راستا قرار دادن شافت هایی که محرکه اولیه کشتی را به پروانه آن متصل می کنند به روشهای سیم پیانو، نوری وروشهای جدید لیزری تحت بررسی قرار گرفته و سپس در رابطه با در یک راستا قرار دادن میل لنگ ماشین آلات سنگین، سازه های نگهدارنده آنها و در یک راستا قرار دادن توربو ماشینها بطور خلاصه توضیحاتی ارائه می شود . اهمیت این موضوع با توجه به صنعت نو کشتی سازی در کشور و شروع فعالیت صنعتگران بخش دریایی در راستای خوکفایی، قابل ملاحظه بوده و جا دارد در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام پذیرد.