سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

علیرضا اولیائی – کارشناس معاونت صدور فناوری و همکاری های بین المللی شرکت ایران خودرو

چکیده:

صنعت مظهر و نمایشی از خلاقیت ، سازندگی و نوآوری انسانی است که به مدد هوشمندی ، خرد و ابتکار توانسته است زندگی را دلپذیرتر ساخته و با بهره برداری از موهبتهای خداوندی که در طبیعت ارزانی شده امکانات بهتری را برای زیستن انسان به ارمغان آورد . در قرن کنونی توسعه صنعتی بر اساس و پایه آینده نگری ، برنامه ریزی ، بهره وری و البته توسعه بازار از داخل به مرزهای فراتر از منطقه و کشور برنامه ریزی می گردد . این امر با انتخاب بر اولویتهایی بنا میشود که از طریق فراهم آوردن فرصتهای شغلی و تامین معیشت بهتر برای خانوارها ، ایحاد ارزش افزوده و افزایش تولید و سرمایه تحقق می پذیرد . علم اقتصاد امروزه بیان می دارد که بین ساختار اقتصادی و سطح درآمد رابطه ای قوی وجود دارد . تغییر ساختار که با رشد اقتصادی همراه است انتقال از یک اقتصاد وابسته به زمین و یا صنایع محلی کوچک و با درآمد کم را به یک اقتصاد بین المللی صنعتی پیشرفته و با درآمد بالا طلب می نماید .
هنگامی که پیشینه توسعه صنعتی را در جوامع مختلف بررسی می کنیم، در سه مرحله از دوران خود ، یعنی دوران صنایع آغازین و تولید کالاهای صنعتی ساده ، دوران صنایع میانی یعنی تولید کالاهای صنعتی وابسته مانند صنایع مونتاژ و مصرفی ، و صنایع پایانی یعنی صنایع دارای تکنولوژی بالا ، ماشین آلات و ایجاد کالاهای سرمایه ای پیچیده ، مورد آخر را تمامی جوامع مطلوب خود دانسته و سعی در حرکت به آن سمت و سوی ـ حتی اگر به آن نرسند را ـ الگوی خود قرار داده اند . وجه تمایز صنعت به خصوص ایجاد صنایع کارخانه ای به همراه صدور دانش فنی و فن آوری تولید در بازارهای خارجی نسبت به سایر فعالیتهای اقتصادی آن است که در صنعت به صورت انتقال دانش فنی و صدور فن آوری رشد صنعتی در صورت داشتن توجیه درست و منطقی علمی، اقتصادی ، بازرگانی باعث ایجاد بازده صعودی متداوم در آن صنعت می گردد . این در حالی است که بین رشد تولید صنعتی در آن رشته، و رشد و بهره وری جامعه صنعتی تا حدی یک رابطه پویایی قوی برقرار می گردد . به نحوی که افراد و جامعه ، علی الخصوص گروه های درگیر را مجبور به یادگیری در توسعه مهارتهای علمی ، عملی و فن آوری در آن رشته و بهبود و به روز نمودن آنسوق می دهد . زیرا باور دارد با عقب ماندگی در این ورطه ، به راحتی تمامی سرمایه ها و تلاش چندین ساله خود را به ناگهان از دست داده و رقبا به راحتی جای گزین آنان خواهند گردید . به امید آن روز که شاهد باشیم کشور عزیزمان ایران به یکی از قطبهای بزرگ صنعتی علی الخصوص در انتقال دانش فنی و صدور فن آوری به روز مبدل گردد