مقاله دوران / ملت سازي از راه درام: بررسي تطبيقي چشم اندازهاي بلند ايبسن و علي نصيريان با نگاهي به پرگنت و بلبل سرگشته که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۸۹ در ادبيات تطبيقي (ادب و زبان نشريه دانشكده ادبيات و علوم انساني كرمان) از صفحه ۱۳۹ تا ۱۶۳ منتشر شده است.
نام: دوران / ملت سازي از راه درام: بررسي تطبيقي چشم اندازهاي بلند ايبسن و علي نصيريان با نگاهي به پرگنت و بلبل سرگشته
این مقاله دارای ۲۵ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله ملي گرايي
مقاله هويت فرهنگي
مقاله نمايش
مقاله نروژ
مقاله ايران
مقاله هنريك ايبسن
مقاله علي نصيريان

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: قادري سهي بهزاد
جناب آقای / سرکار خانم: خجسته پور آدينه

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هنريك ايبسن (۱۹۰۶-۱۸۲۸) فعاليت هنري را با نگارش نمايشنامه هاي تاريخي، و با تاثير از جنبش ملي گرايانه موسوم به «ناسيوناليسم رمانتيك» در نروژ آغاز كرد. نمايشنامه يا «شعر دراماتيك» پرگنت (۱۸۶۷) نقطه اوج اين مرحله از زندگي هنري اوست. علي نصيريان (- ۱۳۱۳) كه در ايران بيشتر به عنوان بازيگر و ستاره سينما و تلويزيون شناخته شده است، در دهه هاي سي و چهل با تاثير از انديشه هاي ملي گرايانه دوره هاي پيش از خود – به خصوص دوران مشروطيت –، ايده «نمايش ملي» را مطرح و آن را در آثارش دنبال نمود. اين مطالعه مقايسه اي به بررسي چشم اندازها و اهداف ملي گرايانه اين دو نمايشنامه نويس مي پردازد. در اين گفتار پرگنت به عنوان اثري كه رويكرد ملي گرايانه متفاوت ايبسن را نشان مي دهد، بررسي مي شود. اين اثر با نمايشنامه بلبل سرگشته (۱۳۳۵) مقايسه مي شود؛ نمايشنامه اي كه در آن نصيريان با بهره گيري از افسانه هاي بومي و عناصر فرهنگ عامه از جمله زبان، شعر و موسيقي، پويايي ويژه و نقش فعالي براي نمايش ملي ترسيم مي كند.