سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی شهر الکترونیک

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

دانیال مؤذن – دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شرکت
کاظم اکبری – دانشیار دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امی
سپیده ناصری – شرکت مشاوره مدیریت و خدمات ماشینی تأمین واحد تحقیق و توسعه سیستم ها

چکیده:

تکنولوژی اطلاعات موجب تغییرات شگفت انگیز در کسب و کار و زندگی نسل امروز گشته است. ارتباطات سریع و دقیق، یکپارچگی منابع اطلاعاتی و پردازشگر، خودکار سازی فرایندها و … همه از ثمرات پیشرفت تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات می باشند. سازمان ها به وسیله سرمایه گذاری وبهره گیری منطقی از تکنولوژی اطلاعات به مستحکم کردن جایگاه رقابتی خود در بازار جهانی و کسب سود بیشتر پرداخته اند. مقوله ای که تحت عنوان تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک شناخته می شود.‌ در این میان دولت ها به عنوان بزرگترین سازمان های جهان می توانند بیشترین استفاده را از این تکنولوژی ببرند. برخلاف سازمان های تجاری، استراتژی دولت ها بر راستای رقابت و کسب سهم بازار نیست. در بسیاری از موارد سودآوری نیز می تواند به عنوان هدف یک سازمان دولتی لحاظ شود. در مقابل، عدالت و عرضه یکنواخت خدمات، پایبندی و اعمال قوانین و تسهیل فعالیت های بخش خصوصی کشور و حفاظت شهروندان و کسب و کار ملی به عنوان اهداف سیستم های دولتی لحاظ می شوند. از بعد فنی به دلیل دامنه وسیع کاربران و تأثیر گذاری مستقیم کارایی دولت در جامعه و همچنین مسائل سیاسی و درگیری های جهانی نیازمند زیرساخت‌های مخصوص به خود است.