مقاله ديدگاه ملاصدرا درباره عصمت انبيا از گناه که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۹ در انديشه ديني از صفحه ۱ تا ۲۰ منتشر شده است.
نام: ديدگاه ملاصدرا درباره عصمت انبيا از گناه
این مقاله دارای ۲۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله عصمت
مقاله گناه
مقاله انبيا
مقاله ترک اولي
مقاله ملاصدرا

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: اكبري رضا
جناب آقای / سرکار خانم: منصوري عباسعلي

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
عصمت انبيا از گناه از جمله مسايلي است که ملاصدرا به آن توجه نموده است. او بيش تر مطالب خود را درباره عصمت در تفسيري که بر آيات قرآن دارد آورده است. ملاصدرا در تعريف عصمت، بيانات متفاوتي دارد که به رغم اختلافات ظاهري، مي توان همه آن ها را به يک تعريف ارجاع داد. غالبا او تعاريف خود را نه به صورت کاملا مستقل، بلکه در لابه لاي بيان ادله عصمت و هنگام تاويل آيات مربوط آورده است. ملاصدرا در مورد حيطه زماني عصمت، معتقد به عصمت انبيا قبل و بعد از نبوت است. او انبيا را از کفر و شرک و از گناهاني که منافي تبليغ و رسالت است مطلقا ـ چه سهوا و چه عمدا ـ معصوم مي داند. ملاصدرا دلايل موجود بر نفي کبيره سهوي قبل از بعثت و صغيره عمدي غير نفرت آور و عدم جواز نسيان را کافي نمي داند و وجه ناکافي بودن برخي از اين ادله را نيز بيان مي کند. او براي اثبات ضرورت عصمت انبيا، ده دليل اقامه مي کند. اين استدلال ها مبتني بر مقدمه اي شرعي بوده و ملاصدرا در بيان آن ها از فخرالدين رازي متاثر است. در مورد چگونگي حصول عصمت، او عصمت را يک عطيه الاهي و مقام خدادادي مي داند که نوع بشر به نفسه نمي تواند به اين مقام برسد، مگر با نصرت و تاييد الاهي. روش ملاصدرا در تفسير آيات مورد تمسک مخالفان عصمت، حمل اين آيات بر ترک اولي است.