سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: سومین همایش آموزش معماری

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

پیروز حناچی – استادیار دانشکده ی معماری دانشگاه تهران
محمد طالقانی – دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه تهران
زهرا زمانی – دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه تهران

چکیده:

این مقاله بر آن است تا دیدگاهی نوین از آموزش معماری را معرفی کند که بر مبنای الگویی موفق شکل می گیرد توسعه ی این رویکرد برمبنای تلفیق دروس تکمیلی و تئوری معماری با آتلیه ی طراحی است که به صورت تکمیلی بر جریان یک طراحی موفق تاثیر می گذارد از همین رو، آتلیه ی جامع، که در ان همه ی دروس مرتبط با حفظ یکپارچگی ارائه می گردند. معرفی می شود. هدف از این برنامه، آشکارسازی و کشف پتانسیل ها و تمایلات دانشجویان است زیرا معماری یک موضوع بین رشته ای است و گرایشهای متنوعی با آن ترکیب می شوند. پس ایجاد آگاهی در زمینه ی حق انتخاب گرایش برای دانشجو امری ضروری است در یک سیستم موفق تربیت دانشجو بدین منظور صورت می گیرد که وی برای ورود به عرصه ی معماری تربیت شود تا بنا به استعداد و علائق شخصی به سوی گرایش های متنوع تکنولوژی، انرژی در معماری ، مرمت و بهسازی بافت، طراحی منظر و … وارد شود پس دراین سیستم یک چارت درسی الزامی و از پیش تجویز شده وجود ندارد و هر دانشجو بنا به مصلحتی که خود و استاد بر آن اندیشیده و به توافق نظر رسیده اند جذب یکی از گرایشهای آموزشی می گردد.