سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: نوزدهمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

نادر بانی راد – شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی

چکیده:

امروزه یکی از مسائل مهم برای مدیریت بخش توزیع صنعت برق کشور ایران , استفاده از یک راهبرد کارآمد در زمینه اعمال مدیریت بار و مصرف برق است . رویکرد اثر بخش شرکتهای توزیع انرژی الکتریکی در برخورد با پدیده مدیریت بار و مصرف برق نیازمند برقراری ارتباطات تعاملی در بستر حلقه ارتباطی عرضه و تقاضای برق بوده و در اینصورت مدیریت انرژی الکتریکی در هر دو سمت عرضه و تقاضا امکان پذیر خواهد شد . اگرچه عرضه کننده انرژی الکتریکی از اقتدار کنترل عرضه آن برخوردار است لکن نباید فراموش کرد که تقاضا کننده انرژی الکتریکی هم از اختیارات انتخاب رفتار خود در نحوه استفاده از برق و شکل دادن الگوی مصرف آن برخوردار میباشد , بنابراین نگرش به مقوله مدیریت بار و مصرف برق " از دو روزنه مجزا و در عین حال مکمل " مدیریت بار " و " مدیریت مصرف " میتواند زمینه استفاده مطلوب از راهبرد تعاملی به منظور بهبود منحنی بار در سمت عرضه انرژی الکتریکی و ارتقاء کیفیت الگوی مصرف برق در سمت تقاضای آن را فراهم نماید . استناج منطقی بهره گیری از این رویکرد دستیابی به مشارکت داوطلبانه دو سویه در امر مدیریت بار و مصرف برق تلقی میگردد . هدف از ارائه مقاله حاضر ضمن بیان توصیفی مقوله " حلقه ارتباطی عرضه و تقاضای برق " و تأثیر برقراری ارتباطات تعاملی در آن بر اثر بخشی مدیریت بار و مصرف برق , نشان دادن الگوی شماتیک پیشنهادی مرتبط با موضوع
بوده که از ادبیات نظری فرآیند راهبرد تعاملی و بررسی نتایج حاصل از تحقیقات پیشین نشأت گرفته است و این راهبرد به عنوان یک رویکرد جامع , فراگیر و جدید میتواند برای شرکتهای توزیع برق کشور ایران مفید واقع گردد .