سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

محسن جاودان – دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی دانشگاه
علی حاجی آقابزرگی – دانشجوی کارشناسی ارشد صنایع گرایش سیستم های اقتصادی اجتماعی دانشگاه ع
محمد فتحیان – استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

در دنیایی که تنها عامل آن تغییر است سازمان ها و نهادهایی که فعالیت های دانش محور انجام می دهند بیش از بقیه می بایست در خلق پدیده های نو نقش آفرینی کنند. در واقع راز بقا در اینگونه سازمان ها و یا شرکت ها استفاده از خلاقیت و نوآوری بوده و در همین راستا سازمان ها اقدام به تاسیس واحدهای مجزا تحت عنوان تحقیق و توسعه (R&D) می کنند. از طرف دیگر یکی از رویکردهای نوین که درواحدهای تحقیق و توسعه مد نظر قرار گیرد.
در این مقاله سعی شده است پس از آشنایی با مفاهیم تحقیق و توسعه و سهم آن در ایجاد نوآوری، نقش مدیریت دانش در واحدهای تحقیق و توسعه سازمان های مشاوره تکنولوژی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین از طریق مطالعه و تحلیل استراتژی های مدیریت دانش در چند سازمان مشاوره ای بین المللی، راهبرد مناسب برای توسعه مدیریت دانش در اینگونه سازمان ها ارائه میگردد.