سال انتشار: ۱۳۹۱
محل انتشار: همایش ملی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی
تعداد صفحات: ۱۱
نویسنده(ها):
بهمن ابراهیمیان –
زینب ابراهیمیان –

چکیده:
باتوجه به نام گذاری سال جاری به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و همچنین تحریمهای بی سابقه علیه دولت و ملت ایران یکی از مولفه های ضروری برای نیل به هدف یاد شده، فرهنگ سازی درخصوص اقتصاد مقاومتی است. تعداد کاربران اینترنت در ایران در حال حاضر بیش از ۳۲میلیون نفر و ضریب نفوذ اینترنت بالغ بر۴۲ درصد می باشد و با توجه به رشد روز افزون سامانه های اطلاعاتی شاهد عضویت تعداد بسیاری از کاربران اینترنت در شبکه های اجتماعی هستیم به گونه ای که بسیاری از ایرانیان به وِیژه قشر نوجوان و جوان بیشترین اعضای معروفترین شبکه های اجتماعی را تشکیل داده اند. درحال حاضر این گروه های سنی خریدار بسیاری از کالاهای مصرفی و بعضا لوکس و غیرضروری می باشند که با رویکرد اقتصاد مقاومتی مغایر است و مطالبی که در این شبکه های اجتماعی منتشر می شود نقش بسزایی در شکل دهی فکر و هدایتگری ذهن این قشر عظیم از جامعه دارد.در این مقاله ضمن بررسی اسنادی نقش شبکه های اجتماعی در فرهنگسازی حول موضوع اقتصاد مقاومتی، پاسخهای کسب شده از ۴۰ تن از صاحبنظران این حوزه در خصوص آسیبهای موجود در این مقوله و راهکارهای رفع آنها ارائه می گردند.نتیجه بررسی پاسخهای ارائه شده بیانگر این موضوع است که لازم است تیمهای تخصصی با سرگروهی تعدای از صاحبنظران تشکیل و با عضویت در انجمنهای گوناگون به ارائه محتواهای علمی و مستدل حول موضوع اقتصاد مقاومتی و ارائه پاسخ برای سوالات و شبهات ارائه شده در انجمنها بپردازند. همچنین لازم است تولیدکنندگان ایرانی ضمن بررسی عملکرد بعضی از تولیدکنندگان موفق خارجی که توانستنه اند با ایجاد شبکه های اجتماعی خاص و یا حضور در سایر شبکه های اجتماعی به شکل دهی سلیقه مخاطبان برای تقاضای محصولاتشان بپردازند توجه ویژه ای کنند.