سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین همایش ملی شهر و ورزش

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

علی پیمانی – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته طراحی شهری دانشگاه شهید بهشتی
مارال ذوالقدر – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحق

چکیده:

امروزه، نهادها وسازمان های حرفه ای سلامت همگانی، تربیت بدنی، مراکز تفریحی –سرگرمی و شهرسازی به دنبال فهم این مطلب هستند که چگونه طراحی محلات و اماکن تفریحی، امکان فعالیت آسان تر و لذت بخش تر مردم را فراهم می آورد. این مقاله سعی دارد از طریق مطالعات کتابخانه ای و برداشتهای میدانی، به بررسی تاثیر طراحی فضاهای شهری و سیستم حمل و نقل شهری بر سطح فعالیت های فیزیکی بپردازد. در این راستا با مطالعه دلایل عدم مشارکت شهروندان در فعالیت های فیزیکی به بررسی تاثیر نحوه شکل گیری مناطق سکونتی و ساختار جوامع و محلات پرداخته شده است. برای نمونه مدل سکونت حومه نشینی (Suburban Model) در ایالات متحده آمریکا با مدل سنتی اروپایی (Transitional European Model) مقایسه گردیده است. در ادامه ویژگی های محیطهای دوستدار فعالیت (Activity Friendly Environment) به عنوان اماکنی که به افراد امکان فعالیت فیزیکی را از طریق ورزشهای برنامه ریزی شده و فعالیت های روزانه معمول می دهد، بیان می گردد. در این راستا به ارائه راهکارها و سیاست هایی مرتبط با طراحی شهری نظیر دسترسی راحتر به امکانات ، محیط مطلوب، محلات با قابلیت پیاده روی و … پرداخته می شود.