سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: اولین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

محمود طاهر کوهستانی – کارشناس شرکت ملی نفتکش

چکیده:

تاکنون مجلات و کتب اندکی بوسیله کارشناسان و محققین امور دریائی در مورد تعمیرات کشتیهای تجاری نوشته شدهفرمولها و راههای عملی جهت تعمیر یک کشتی تجاری ارائه شده است. به نظر می رسد که مگارش این گونه مطالب نمی تواند کمک چندانی موثری در جهت رشد تعمیر و نگهداری یک کشتی به نماید. زیرا کشتی نیز مانند هر گونه وسیله نقلیه دیگر نیاز به حدمات پشتیبانی دارد که فقط به وسیله یک سرویس دهی خوب و دارای استاندارد میتواند به این مهم دست یابد. خدمات یاد شده زمانی معنی پیدا می کند که مالک کشتی مجبور می شود به مواردی مانند نیازهای عملیاتی، موسسات رده بندی، بیمه بدنه و ماشین آلات ، قوانین ملی دریائی و نیازهای فنی توجه نماید تا عملا بتواند در بازار رقابت تجارت درآمد بیشتری را کسب نماید. معهذا ارائه پیشنهادات و راهکارهایی در این زمینه به عنوان یک ضرورت دیده می شود.
کشتیهای تجاری امروزه از نظر تعداد و وزن و حجم کالاهایی که جابجا می کنند، رشد فزاینده ای داشته، به طوری که آمار نشان می دهد ظرفیت ناوگان نفتی در سال ۱۹۶۰، ۶۴میلیون تن بود و حال انکه امروزه به بیش از ۲۸۰ میلیون تن رسیده است. کشتیها به طور شتابنده و فزاینده ای از جنبه اندازه و حجم تغییرات شگرفی نموده اند. به طوری که اگرکشتیهائی با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سالهای ۱۹۵۰ به عنوان کشتیهای بزرگشمرده می شدند. امروزه کشتیهای غول پیکر ۲۵۰ هزار تنی به عنوان ظرفیتهای عادی و متوسط به حساب می آیند. پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در تکنولوژی کشتیرانی پدید آمده است . استانداردهای نو در ترکیب ساحتمان کشتی ، بهره وری از وسایل الکترونیکی ناوبری و توسعه وسایل ایمنی و افزایش قدرت موتور اصلی کشتی، همگی از رسیدن به یک عصر جدید در کشتیرانی حبر می دهند. آخرین مدلهای رادار و ماهواره های دریایی و سیستمهای ارتباطاتی پیشرفته ، خبر از پیچیده شدن تکنولوژی صنعت دریائی می دهد که دیگر قابل مقایسه با چند دهه گذشته نمی باشد.