سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

سعید دستمالچی – عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی
محمدمهدی مشیدی – عضو مرکز اطلاعات جهاد دانشگاهی
قدرت الله ستوده – عضو مرکز اطلاعات جهاد دانشگاهی

چکیده:

اساًساً مسئله تحقیقات و در کنار آن مراکز تحقیقاتی ، موسسات تحقیقاتی و در نهایت D&R ها جایگاه ویژه ای در جوامع مختلف پیدا کرده اند زیرا همه می دانند و به این نتیجه رسیده اند که بدون تحقیقات کار به جایی نخواهد رسید .
البته نا گفته نماند جایگاه تحقیقات در کشورهای توسعه یافته ویژگی ها ی خاص خود را دارا می باشد و بر این مبنا سالانه بودجه های کلانی براین امر اختصاص داده می شود برای مثال (کشور آمریکا،فرانسه،آلمان و… )و درکنار آنها ژاپن و کره از جمله کشورهاییهستند که براین موضوعواقف می باشند که اگر زنجیره (ایده-تحقیق – تولید و بازار) بهدرستیانجام نپذیرد می تواند ضربات اقتصادی جبران ناپذیری را تحمیل نماید اما این مسئله در کشورهای درحال توسعه رنگ وبوی دیگری دارد. در این کشورها سعی براین است که عقب ماندگی در زمینه تحقیقات جبران شود ولیکن از آنجائیکه به استراتژی کوتاه مدت نتیجه علاقه مند می باشد.این پروسه یا ازبین می رود ویا به کندی حرکت می نماید.در این راستا نقش اطلاعات وفناوری اطلاعات واطلاع رسانی وهمکاری های تیمی میتواند کمک شایانی درجهت سرعت بخشیدن به امر تحقیقاتو کاهش فاصله همکاری های تحقیقاتی بین کشورها بیانجامد، این امر لازمه همکاری ،همیاری وهمفکری طرفین با توجه به شرایط اقتصادی،سیاسی،اجتماعی وفرهنگی هر کشوراست و درمبادلات اطلاع رسانی نیز ضروری می باشد. دراینمقاله سعی خواهد شد نقش کار تیمی واطلاع رسانی که می تواند یکیاز عوامل موثر در جهانی شدن باشد و از همه مهمتر کاربردی کردن تحقیقاتداخلی درعرصه صنعت، مورد بررسی قرار گرفته ودر نهایت راه کاری عملی به آن داده شود .باشد ازاین رهگذر، قدمی هر چند ناچیز برای از بین بردن حرف به جای عمل برداشته شود.