سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس دانشجویان مهندسی عمران سراسر کشور

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

غلامعلی شفا بخش – استادیار دانشگاه سمنان
محمد رضا رضائیان – استادیار دانشگاه سمنان
میعاد صابری – کارشناس عمران ، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده:

درسامانه کنونی راه اهن ایران کلیه اطلاعات مربوط به قطار همچون رانند مشخصات واگنها و مشخصات بار همگی به صورت دستی توسط نیروی انسانی درهر ایستگاه / واحد ثبت و به سایر مراکز ارسال می شود درصد خطای بالا درثبت اطلاعات بدلیل کثرت اطلاعات زمان نسبتا زیاد لازم جهت ارسال اطلاعات به مرکز و مشکل گلوگاه های سامانه ریلی بدلیل توقف های بی مورد و … از جمله مهم ترین مشکلات سامانه کنونی راه آهن ایران است . نصب تجهیزات ماهواره ای همچون ردیاب های
GPS برروی واگنها و به طور کل استفاده ازسامانه ردیابی ماهواره ای هزینه زیادی را بهمراه دارد . ازاین رو استفاده از سامانه ها ی رادیویی همچون RFID که به ردیابی ناوگان ریلی البته نه درتمامی طول مسیر بلکه تنها در ورودی و خروجی ایستگاه ها / واحدها می پردازد می تواند کمک بسیار شایسته ای به مدیریت ترافیک ریلی و مانیتورینک موجودی واگنها و وضعیت هر قطار درهر ایستگاه باشد .