سال انتشار: ۱۳۹۲

محل انتشار: دومین همایش ملی آینده پژوهی

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

غزاله احمدی – برنامه ریزی روستایی، کارشناسی ارشد و جی ای اس، ادبیات و علوم انسانی دانشگاه زابل
پریسا احمدی – دانشجوی مهندسی زمین شناسی، فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده:

بحران ها جزء جدایی ناپذیر زندگی اجتماعی به شمار می روند و روز به روز بر تعداد و تنوع آنها افزوده می شود. همچنین با گسترش رسانه های جمعی در سطح داخلی و خارجی و تاثیر آنها بر نهادهای فرهنگی جامعه، بر شدت بحران ها افزوده شده است. به گونه ای که امروزه نقش و جایگاه رسانه ها در حدی می باشد که زندگی بدون آنها غیرقابل تصور است. همچنین رسانه ها در تبیین ارزش ها و فرهنگ جوامع خود در حوزه منطقه ای، بین المللی و جهانی حضوری توانمند و آنی دارند و از ظرفیت های فراوانی برای تعاملات برابر، داوطلبانه و متعادل فرهنگی برخوردارند. از این رو آینده پژوهی یکی از روش های مدرن مطالعه ی آینده است که از طریق آن می توان به شناخت فرصت ها و چالش های پیش روی رسانه ها دست یافته و برای جلوگیری از بحران های پیش رو از آن استفاده کرد. بنابراین تحقیق حاضر توصیفی – تحلیلی بوده و اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعه کتاب ها، مقالات، مجلات مختلف و کسب اطلاعات از سایت های مختلف ینترنت جمع آوری گردیده و به این نتیجه رسیده ایم که استفاده نادرست از رسانه ها باعث چالش های بحران هویت شده از این رو با توجه به رویکرد آینده پژوهی، و با توجه به کارکردهای متنوع تلویزیون؛ همچنین توجه بیشتر به برنامه های فرهنگی، هنری، آموزشی، ورزشی و مستند، به جای حجم زیاد مجموعه های تلویزیونی و آگهی های بازرگانی راهکار مناسبی است که بتوانیم از بروز چالش های فرهنگی – هویتی جلوگیری کنیم.