مقاله رعايت حقوق مصرف کنندگان در تبليغات و بازاريابي توليدات دارويي و بهداشتي که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در مجله ايراني اخلاق و تاريخ پزشكي از صفحه ۳۳ تا ۴۲ منتشر شده است.
نام: رعايت حقوق مصرف کنندگان در تبليغات و بازاريابي توليدات دارويي و بهداشتي
این مقاله دارای ۱۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله حقوق مصرف كنندگان
مقاله تبليغات و بازاريابي
مقاله توليدات دارويي و بهداشتي
مقاله اخلاق حرفه اي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: حسيني مينا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
يکي از مواردي که به نحو بارزي بر روي رفتار مصرف كننده و چگونگي انتخاب او اثر مي گذارد، بحث تبليغات و بازاريابي است. اين مساله در خصوص توليدات دارويي و بهداشتي اهميت دو چنداني دارد؛ زيرا تبليغات اين توليدات مستقيما با سلامت مصرف كنندگان در ارتباط است. امروزه با ظهور فناوري هاي جديد و راحت شدن کار بنگاه هاي اقتصادي در مورد تبليغات کالاهايشان، مصرف كننده نامطلع در معرض خطر بيش تري قرار دارد. نظام حقوقي ما در اين زمينه قوانين به روز و کارآمدي نداشته و موادي از قوانين پزشکي و دارويي که به امر تبليغات مي پردازند، مبهم، قديمي و بدون توجه به تحولات روز دنيا در علوم پزشکي و داروسازي، تبليغات و حقوق مصرف كننده هستند. يکي از مهم ترين راه هاي حمايت از سلامت مصرف كنندگان، قانونمند کردن تبليغات و بازاريابي توليدات دارويي و بهداشتي در کنار ترويج اخلاق حرفه اي در تجارت اين توليدات است. با گسترش اخلاق حرفه اي، ريسک توليد پايين آمده و رضايت مصرف كننده افزايش مي يابد. مسووليت اخلاقي در کنار مسووليت حقوقي و کيفري مي تواند موجبات حمايت از منافع مادي و معنوي مصرف كننده را فراهم آورده و صاحب حرفه را در جهت حفظ بازار ياري نمايد. در اين مقاله تلاش شده است که پس از تبيين حقوق مصرف كنندگان توليدات دارويي و بهداشتي و امکان تضييع اين حقوق در جريان تبليغات و بازاريابي، راهکارهاي حقوقي و اخلاقي در جهت حمايت از اين قشر با مطالعه و تحليل منابع قانوني در نظام حقوقي ايران مورد بررسي قرار گيرد.