سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: پنجمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

احمدرضا کهنسال – عضو هیئت علمی گروه مهندسی دریا – دانشگاه خلیج فارس (بوشهر)

چکیده:

بازار ساخت کشتی مانند هر بازار تجاری دیگر کاملا متغییر است.علاوه بر این بازار کشتی سایر پیچیدگی های خاص خود را نیز دارا می باشد، چراکه شامل بازه گسترده ای از شناورها می شود که هر یک بازارهای متفاوتی ایجاد می کنند. تمام کشورها سعی می کنند که قدرت رقابت خود را افزایش دهند تا بتوانند سهم بیشتری در بازار جهانی داشته باشند. در این بین برخی قادرمند به خوبی خود را با تغییرات وفق دهند و برخی از صحنه رقابت خارج می شوند. در این مقاله یک بررسی بر روی بازار جهانی و تفاضای ساخت کشتی انجام شده و رقابت عمده ترین کشورها و کارخانه های ساخت کشتی برای دستیابی به سهم بیشتری از سفارشات ساخت، مورد مطالعه قرار گرفته اند. علاوه بر این ، علل موفقیت برخی از کشورها مانند کره و ژاپن در یان رقابت و عدم موفقیت برخی از کشورها در این بازار بیان می گردند.