سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: اولین کنفرانس ایمن سازی و بهسازی سازه ها

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

علیرضا رهایی – دانشیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
افشین فیروزی – کارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت

چکیده:

در چند دهه گذشته به موازات توسعه شبکه راههای کشور، حجم قابل توجه ی از بودجه های مربوطه جهت ساخت پلها اختصاص یافته است . متاسفانه علی رغم پیشرفتهای فن آوری در عرصه های مواد و مهندسی، هنوز این سازه ها با گذشت زمان، بدلایل مختلف از جمله شرائط محیطی نامناسب و ترافیک سنگین دچار خرابیهای متعددی می شوند . این خرابیها در صورت عدم توجه به موقع علاوه بر کاهش سطوح بهره برداری و عمر مفید سازه، هزینه های تعمیر و نگهداری را شدیداً افرایش خواهد داد. این مساله اهمیت بکارگیری روشهای منطقی و سیستماتیک در مدیریت نگهداری پلها به منظور حفظ ایمنی استفاده کنندگان از پل وجلوگیری از هدر رفتن سرمایه های کشور را نمایان می سازد.در این تحقیق پس از دسته بندی پلهای بتنی، روشهای مختلف بازرسی چشمی و ابزاری و ارزیابی خرابیهای اجزاء پل با رویکردی علت جویانه، مورد مطالعه قرار گرفته و روش درجه بندی وضعیت اعضاء پل با توجه به خرابیها و نارساییهای مشاهده شده در طی بازرسی، پیشنهاد شده است . فرم های جمع آوری اطلاعات بازرسی به عنوان یک عنصر اساسی پرونده هر پل به همراه نرم افزار پایگاه داده موجودی مناسب جهت ذخیره و بازیابی این اطلاعات تهیه گردیده است .همچنین با توجه به ارزیابی روشهای مختلف تعمیر وتقویت، و نیز بسته به نوع و شدت خرابی، این نرم افزار می تواند روشهای مناسب تعمیر وتقویت را پیشنهاد نماید.