سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: سومین همایش قیر و آسفالت ایران

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

مرجان روحانی – کارشناس ارشد راه و ترابری، کارشناس بخش روسازی راه شرکت بین المللی هراز
شهرام شیخ سندیانی – کارشناس ارشد راه و ترابری، مدیر بخش روسازی راه گروه مهندسین مشاور هراز

چکیده:

بسیاری از راه ها در زمانی کوتاهتر از دوره طرح دچار انواع خرابی ها مانند ترک خوردگی، تخریب لایه ای، تشکیل چاله و غیره می شوند. این خرابی ها زودرس نه تنها باعث صرف هزینه های گزافی جهت تعمیر و بازگرداندن راه در حد خدمت دهی قابل قبول می شود بلکه سیستم استراتژیک مرتبط با شبکه ملی راه ها را نیز تهدید می کند. سیستم اقتصادی هر کشوری شدیدا به سیستم حمل و نقل آن وابسته است و سیستم حمل و نقل زمینی و به خصوص شبکه راه ها و بزرگراه ها بزرگترین سهم را در این میان دارند. بنابرای افزایش طول عمر اه ها از اهمیت بالایی برخوردار است و در سراسر دنیا سرمایه زیادی صرف تحقیق و بررسی علل خرابی، راه های مقابله با آن و استفاده از روش ها و سیستم های بهینه جدید می شود. یکی از علل اصلی خرابی های زودرس پدیده جداشدگی در مخلوط آسفالتی اجرا شده است. در این مقاله پدیده جداشدگی حرارتی در روسازی های آسفالتی مورد بررسی قرار گرفته ، علل ایجاد و مشکلات ناشی از آن مطرح می شود و در نهایت راهکارهای عملی برای به حداقل رساندن این پدیده در زمان اجرا پیشنهاد می شود.