سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پنجمین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۲۰

نویسنده(ها):

آیت اله قره قانی – دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سید مصطفی میرسلیم – عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

افزایش آلودگی و ملاحظات محیط زیست در سالهای اخیر باعث توجه جدی به کاهش آلودگی حاصل از وسایل نقلیه شده است. در این میان موتورهای دیزل بعنوان منبع اصلی تولید Nox از اهمیت ویژه ای برخودار هستند. در سالهای اخیر روشهای مختلفی برای کاهش مقدار Nox تولیدی انجام گرفته است. از جملة این روشها می توان به استفاده از دود بازگردانی (EGR) ، روش رقیق سازی، استفاده از روشهای کاهش دمای اشتعال با استفاده از آب در محفظة اشتعال مانند استفاده ازموتور با هوای مرطوب (HAM) ، تزریق مستقیم آب (DWI) ، مخلوط معلق سوخت و آب (FWE) و بکاربردن واکنشگرها اشاره کرد. در این مطالعه سعی شده تا به مرور روشهای انجام گرفته پرداخته شود.