سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: بیستمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهدی هندیجانی زاده – دانشگاه تربیت مدرس ایران
علی یزدیان ورجانی – دانشگاه تربیت مدرس ایران
مصطفی محمدیان – دانشگاه تربیت مدرس ایران

چکیده:

علی رغم گسترش سیستمهای A محرکهای DCهمچنان یکی از پرکاربردترین سیستمهای درایو در صنعت میباشند . یکی از مسائلی که ممکن است تلاشهای فراوان جهت طراحی یک کنترلر مناسب برای این سیستمها را بی نتیجه کند، وجود پارامترها و متغیرهایی است که ممکن است در حین کار سیستم متحرک عوض شوند . بهترین راه حل پیشنهادی در جهت رفع این مشکل استفاده از آن دسته
روشهای کنترلی می باشد که تا حد ممکن نسبت به این تغییرات حساس نبوده و پاسخ مطلوب سیستم را همچنان حفظ کنند . یکی از این روشهای کنترلی مدرن، روش کنترل مد لغزشی می باشد . اما این روش کنترلی که براساس متغیر های حالت سیستم تعریف می – گردد، دارای معایبی می باشد . یکی از این معایب، ثابت بودن پارامترهای خود کنترلر است . در این حالت هرچند که پاسخی مناسب تر از روش های کلاسیک بدست می آید، اما بهینه ترین پاسخ هم برای ما نخواهد بود . پاسخ بهینه در زمان نشست کمتر، اورشوت کمتر و پایداری بیشتر سیستم تبیین می گردد . در این مقاله با به خدمت درآوردن منطق فازی در جهت انعطاف بخشی کنترلر مدلغزشی، پاسخی بهینه جهت کنترل موقعیت دقیق و مقاوم موتور . DC حاصل گردیده است