سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: سومین همایش بین المللی مهندسی ژئوتکنیک و مکانیک خاک ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

امیر کاووسی – دانشیار دانشگاه تربیت مدرس دانشکده فنی و مهندسی گروه راه و ترابری
لیلا هاشمیان – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس دانشکده فنی و مهندسی گروه را

چکیده:

جزیره قشم در خلیج فارس دارای زمینی با بستر ماسه ای و ارتفاعاتی از مواد مرجانی است این مواد بیشتر مرکب از ماسه مارون و سنگهای دریایی هستند که اکثرا بصورت ماسه سمنته شده به نام پوش سنگ ظاهر شده اند پوش سنکها با وجود سختی بالا چگالی کمی دارند و در صورت استفاده در جسم راه هنگام غلتک زنی خرد می شوند و لذا نمی توان آنها را به طور مستقیم بدون هیچگونه اقدامی برای مقاوم سازی در ساختمان روسازی مورد استفاده قرار داد. از طرف دیگر در این جزیره مصالح سنگدانه ای متداول که مناسب راهسازی باشند وجود نداشته و لازم است مصالح راهسازی از خارج از جزیره با هزینه گزاف وارد شود. در این شرایط طرح ساخت یک بزرگراه به منظور امکان ارتباط دو شهر اصلی جزیره در دستور کار قرار گرفت از اهداف این پروژه تحقیقات در زمینه یافتن راه حل مناسبی برای استفاده از مصالح محلی بود تا از مشکلات حمل مصالح دانه ای که باید از خارج از جزیره وارد شود جلوگیری گردد.