سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی شهر الکترونیک

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

سیده مرجان مهدوی – دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک دانشگاه شیراز – کارشناس پژوهشی ج
ابوالفضل شرافت – دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک دانشگاه شیراز – مدیر تعالی شرکت
منصور امینی لاری – دکتری علوم سیستم‌های اطلاعاتی و تصمیم‌گیری، استادیار دانشگاه مهند

چکیده:

امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته، دریافت و پرداخت قبوض اعم از آب، برق، گاز،‌تلفن و … به قلمرو عملیات الکترونیکی و بانک های اینترنتی پا گذاشته است. طبق آمار موجود به طور میانگین سالانه در کشور ما، حدود یک میلیارد قبض برای انواع خدمات عمومی نظیر آب، برق، گاز، تلفن ثابت و همراه از سوی سازمان های ذیربط صادر و توزیع می شود که ۴ میلیارد دقیقه وقت مردم را در صف های صرف می کند، همچنین سالیانه ۷ هزار میلیارد تومان اسکناس توسط بانک مرکزی انتشار می‌یابد که ۷۰۰ میلیون تومان از این اسکناس ها فرسوده می شود و هزینه جایگزینی این اسکناس ها بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان است. این مقاله حاصل پژوهش در زمینه مطالعه روش های مختلف پرداخت الکترونیکی در کشور و انتخاب برترین روش پرداخت جهت شرکت نمونه ارائه دهنده خدمات برای مشترکین خانگی می باشد. در این مقاله ابتدا روش های پرداختی که امکان استقرار آنها در کشور ایران وجود دارد مورد مطالعه قرار گرفت. سپس شاخص های مؤثر در انتخاب بهترین روش شامل:‌استقبال مشترکین، منافع شرکت خدمات دهنده، منافع شرکت های واسطه و بانک‌ها و زیر شاخص های مربوط به هر یک از شاخص ها و ارتبا طانها در یک ساختار درختی مورد مطالعه قرار گرفت و در انتها با استفاده از روش های تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و تاکسونومی با استافده از شاخص های تعریف شده، روش های برتر به ترتیب اولویت به منظور پرداخت قبوض توسط مشترکین تعیین گردید.