سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

شهریار افندی زاده – استادیاردانشکده مهندسی عمران ، دانشگاه علم و صنعت
حسن ذوقی – دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت

چکیده:

تحلیل هزینه خارجی(اجتماعی) به رو شهای مختلفی انجام م یگیرد تا در سیاست گذاری های کلان استفاده شود.بعضی از محققان هزینه های خارجی که عبارتند از هزینه تصادفات ، هزینه آلودگی محیط زیست ، هزینه خسارت به جاده، هزینه تراکم، هزینه استفاده از جاده و هزینه پارک و ….. را مورد تحلیل قرار داده تا نشان دهند که وسایل نقلیه موتوری،خیلی کمتر ازخساراتی که برای جامعه ایجاد میکنند، هزینه پرداخت می نمایند، بعضی دیگر برای نشان دادن نیاز به اجرای سیاس تهای موثر و جدی در زمینه حمل و نقل، و بعضی دیگر برای تعیین مقدار یارانه سیستم های حمل و نقل از آن استفاده کرد هاند. در این مقاله، روش تخمین هزینه های خارجی سفر با اتومبیل و وسایل حمل و نقل عمومی، و روش تعیین یارانه بهینه برای سیستم حمل و نقل عمومی با استفاده از تئوری های اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد