سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مهدی گلبهار حقیقی – کارشناس ارشد سازه‌های دریایی
سعید مظاهری – دکترای سازه های دریایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده حمل و نقل

چکیده:

افزایش طول عمر و زوال تعداد بسیاری از سازه‌های اسکله های نفتی بنادر، به همراه افزایش تقاضای ظرفیت‌‌های بهره‌برداری آنها، الزاماتی را جهت تعمیر، نوسازی، نگهداری و مدرنیزه کردن این سازه‌ها ایجاب می‌نماید. طول عمر معمول این سازه‌ها جهت سازه‌ای که بصورت مناسب طراحی ، ساخت و نگهداری شده باشد حدود ۲۵ سال ، ۵۰ سال و یا حتی بیشتر می باشد. در طول دورة زندگی، این سازه‌ها تحت انواع خرابی توسط کشتی‌ها، زوال ناشی از اثرات محیط دریا، بهره‌برداری بیش از اندازه فراتر از حد مورد نظر در طراحی اصلی، کهنگی مصالح سازه‌ای، خوردگیو بطور کلی از رده خارج شدن قرار می‌گیرند. در این مقاله روش ترمیم اسکله‌های نفتی شامل انواع خرابیها، روش ارزیابی این اسکله‌ها (معیارها، بازرسی های فنی و چشمی ، استانداردها …. ) و متد ترمیم آنها آورده شده است. در نهایت مطالعه موردی ترمیم اسکله‌های بندر صادرات نفتی ماهشهر مورد بررسی قرار گرفته شده است.