سال انتشار: ۱۳۷۴

محل انتشار: پنجمین کنفرانس سراسری شبکه های توزیع نیروی برق

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

نسرین محدث – سازمان برق ایران
فرید فیاض بخش – سازمان برق ایران

چکیده:

قیمت بهینه هر کالا قیمتی است که باعث ایجاد تعادل در بازار آن کالا گردد. هر چند برق دارای خصوصیاتی است که آن را بسیار از کالاهای متمایز می سازد اما قاعده کلی یاد شده در خصوص این کالا نیز صادق است، لذا تعرفه های بهینه برق دارای سه مشخصه زیر می باشند: ۱- از بروز خاموشی و عواقب اقتصادی و اجتماعی متعاقب آن جلوگیری می نماید. ۲- از بلا استفاده ماندن ظرفیتهای تولید این نیرو ممانعت به عمل می آورد. ۳- هزینه های سرمایه گذاری جهت افزایش ظرفیت تولید را کاهش می دهند. مقاله حاضر به بررسی مختصر دو روش متداول در تعیین تعرفه های برق که به روشهای حسابداری یا قیمت تمام شده و اقتصادی یا هزینه نهایی معروفند، می پردازد.