سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین سمینار ملی رنگهای ترافیکی، خط کشی و ایمنی راهها

تعداد صفحات: ۲۰

نویسنده(ها):

شهلا پازکی فرد – پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران
مجتبی میرعابدینی – پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران
عباس ملک برمی – شرکت عرف ایران

چکیده:

تضمین کیفیت مواد توسط تولید کننده یا فروشنده، کنترل کیفیت آن مواد توسط خریدار یا مجری عملیات خط کشی، حفظ و نگهداری از خط کشی ها در زمان بهره برداری و همچنین تعیین طول عمر و استحکام خط کشی جهت بررسی های فنی و اقتصادی، همگی مستلزم انجام آزمون های استاندارد بر روی مواد و آگاهی صحیح و دقیق از عوامل مهم و موثر در روش های کنترل کیفی در طی اجرا است. یک یاز اهداف همده از انجام آزمون بر روی رنگ ها، اطمینان یافتن از کیفیت اولیه رنگ و بررسی عملکرد خط کشی ها در ازمون های آزمایشگاهی و ارزیابی های میدانی یا جاده ای است.
با وجود اینکه کشورهای مختلف، استانداردهای متعددی برای انجام آزمون های مختلف دارند، ولی اساس کا ردر انجام بیشتر آزمون ها تا حد بسیار زیادی مشابه یکدیگر است. در این مقاله برایمعرفی ازمون های مختلف عمدتا از استانداردهای AS, ISO, AASHTO, EN, BS, ASTM ، دستورالعمل طراحی و اجرای رنگ های ترافیکی وسایر دستورالعمل های اجرایی سازما ن های حمل و نقل کشورهای پیشرفته استفاده شده است.
اصولا سازنده مواد موظف است فهرستی از مشخصات فنی محصول تولیدی خود را بر طبق یکی از استانداردهای معتبر تهیه و در زمان فروش محصول به خریدار ارائه نماید. خریدار یا پیمانکار نیز در مرحله اول با تایید نتایج آزمون ها، طبق نظر مراکز علمی معتبر باید مشخصات فنی ادعا شده را بررسینماید. اگر اختلاف معنی داری بین نتایج آژماشگاهی و نتایج پیش بینی شده مشاهده شود، سازنده باید در صدد حل آنها برآید. بر حسبنوع مواد خط کشی، آزمون های مورد نظر در سه گروه: دسته رنگ های مایع، ترموپلاستیک ها و نوارها تقسیم می شوند [۱].