سال انتشار: ۱۳۷۵

محل انتشار: دومین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۲۱

نویسنده(ها):

سیدعلی بنی هاشمی بازارده –

چکیده:

بنادر بعنوان یکی از مهمترین دروازه های ورودی کور، نقش و اهمیت بسزایی در رشد و شکوفایی اقتصاد هر جامعه ای ایفاد می نماید.
در بنادر ، بسته به نوع کالاهای وارداتی وعملیاتی تخلیه و بارگیری و حتی حمل و نقل و جایجایی آنها، شاهد یک مجموعه عظیم، وسیع و هماهنگ از سازه های متفاوت می باشیم که بجرات می توان ادعا نمود که تک تک این تاسیسات بخودی خود و به تنهایی یک پروژه محسوب می گردند (بطوریکه جهت احداث یک مجتمع بندری معمولا شرکت ها، بصورت کنسرسیوم اقدام به فعالیت می نمایند). که از آنمجموعه می توان به موارد ذیل اشاره نمود.
پهلوگیرها و تنوع فرم ظاهری آنها در بنادر مختلف که بسته به نوع کاربری و بستر محل احداث از نظر مطالعات خاکشناسی ومکانیک خاک دارای تیپ های متفاوتی می باشند و همچنین تمامی متعلقان و ملحقات مربوط به پهلوگیرها مانند بولاردها ، ضربه گیرها، کانال تاسیسات، محلهای دسترسی به آب و … -موجکش ها – راههای ارتباطی،دسترسی ، شاهراهای پلهای زیرگذر وروگذر و پلهای ارتباطی دسترسی به اسکله ها – خطوط راه اهنانبارهای وسیع و طویل و سرپوشیده ، باراندازها – سیلوها و سایر مخازن ذخیره سازی – شبکه تاسیسات برقی، الکترونیکی و ارتباطی – شبکه تاسیسات آبرسانی و فاضلاب و سیستم جمع آوری آبهای سطحی – ساختمان های مرتفع ستادی، عملیاتی ، گمرکات و کشتیرانی، خدماتی، جنبی و … از آنجاییکه جهت اجرا و ساخت بنادر تا به مرحله بهره برداری رسیدن این تاسیسات عظیم، زمان و هزینه گزافی (که عمدتا ارزی می باشند) صرف می گردد از این رو حفظ و نگهداری تاسیسات فوق که جزیی از سرمایه های ملی کشور محسوب می شود، وظیفه ای است بس مهم که توجه و دقت وافر به این امر ضمن کاهش هزینه های مضاعفف بر سلامت، دوام و تضمین بهره برداری عملیاتی مداوم آن می ا فزاید. این ضرورت ازآنجا بیشتر ملموس می گردد که با دورنمای رشد روز افزون صنعت حمل و نقل در کشورمان که با احیای راه تاریخی جاده ابریشم وارد مرحله نوینی از رشد اقتصادی جامعه گردیده و با فراهم آمدن زمینه دستیابی و ارتباط کشورهای تازه استقلال یافته همسایگان شمالی از طریق بنادر جنوب کشور به آبهای آزاد، بیش از پیش باعث افزایش بار ترافیکی و ازدیاد میزان فعالیت عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر می گردد.
این مهم به خود، ضرورت تلفیق و هماهنگی تنگاتنگ و توام بین عملیات تخلیه – بارگیری و نگهداری – تعمیرات مستمر از تاسیسات بندری موجود را بیش از هر زمان دیگر ایجاب می نماید.
احداث بنادر تجاری جدید بلحاظ اینکه، بنادر موجود کفاف حجم ظرفیت پذیرش کالاهای وارداتی را می نماید، ضرورت نیافته ولی امکان توسعه بنادر که دارای امکانات بالقوه گسترش هستندف امری غیر منتظره نخواهد بود و از طرفی نیز ملاحظه می گردد که درجوار بنادر بزرگ اسکله های تجاری اختصاصی (مانند تخلیه پودر آلومینیوم، پودر سنگ آهن و گندوله – صنایع پتروشیمی و … با تمامی تاسیسات ، تجهیزات، ماشین آلات مختص بخود) در دست احداث می باشد.
علاوه بر آن از سویی لحاظ پاره ای ملاحظات سیاسی و اعمال اقتدار حاکمیت سیاسی کشور و رونف اقتصادی و برخی مناطق محروم در بعضی از نقاط استراتژیک شناسایی شده بنادری احداق، بازسازی، احیاء و یا فعال می گردند، که در مقایسه با حجم فعالیت بنادر عمده، دارای اهمیت قابل چشمگیری نمی باشد، بنابراین نتیجه گرفته می شود که این بنادر فعال تجاری موجود می باشند که پاسخگوی بیشترین حجم فعالیت حمل و نقل کشور می باشند و این مهم باز هم میزد بر علت است در جهت ضرورت امر نگهداری و تعمیرات مستمر از تاسیسات بندری، مهمتر از همه اینکه اجرای اصول بخودی خود یک ضرورت هستند. بدین معنی که بعد ازاحداث تاسیسات، نگهداری از سیستم در طول مدت بهره برداری یک اصل میباشد و این یک ضرورت اساسی است.
حال که ضرورت ها مشخص گردیده است، باید دانست که : منظور از نگهداری، تعمیر و اهمیت اجرای آن چیست؟ با انجام این فعالیت ها چه اهدافی دنبال می گردد؟ بار مالی تحمیلی به تاسیسات سرمایه ای و استراتژیکی در صورت فقدان سیستم منظم نگهداری و تعمیرات در دستگاه بهره بردار به چه قیمتی تمام می شود؟