سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین سمینار ملی رنگهای ترافیکی، خط کشی و ایمنی راهها

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

تقی یوسفی نژاد – شرکت ایمن رهیار

چکیده:

خط کشیراهها یکی از مهمترین علام افقی هستند که به جهت ایجاد نظم در تردد و تفکیک خطوط حرکت وسایل نقلیه در مبحث امینی جاده ها مورد استفاده واقع می گردند و در حقیقت می توا ن با کمک خط کشی راهها پیام های موثر و مفید ایمنی را به راندگان قبل از رسیدن به موقعیت های خاص و حساس انتقال داد که حتی امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های و سیستم های متنوع خط کشی در سطح جاده ها، متداول گردیده که از این طریق ضمن استفاده در انتقال پیام های دیداری، هشدارهای شنیداری و لغزشی نیز میسر گردیده و بررسی تاثیر کمی و کیفی آنها در جلوگیری از حوادث تلخ جاده ای در اکثر نقاط جهان معلوم و معین شده است. در واقع وقتی میتوان از خط کشی راهها در مناسب ترین شرایط ممکن استفاده برد که بتوان بر حسب نیازها، سایر عوامل دخیل در بروز حوادث جاده ای رانیز مد نظر قرار داد. ضمن اینکه در این راستا خط کشی ها می بایستی ازمناسب ترین شرایط و استانداردها به عبارتی بهترین مصالح مصرفی و ماشین آلات اجرایی و نیروهای متخحصص بهره کفی را برده باشد.
یکی از مصالح مصرفی در خط کشی راهها که سابقه مصرف آن به سالیان تقریبا دور بر می گردد دانه های شیشه ای یا دانه های شیشه ای است که به لحاظ تاثیرات ژرف و عمیقی که بر خواص و رفتار رنگهای ترافیکی دارا هستند در مبحث خط کشی راهها جایگاه ویژه و ممتازی را به خود اختصاص داده است و در واقع یکی از مهمترین معیارهای سنجش کیفیت خط کشی ها بررسی مشخصات و چگونگی مصرف این ماده در رنگهای ترافیکی و خط کشی راهها می باشد. به لحاظ اهمیت خاص این موضوع و با عنایت به اینکه اطلاعات موجود در کشور در زمینه این کالا نزد تولید کنندگان رنگترافیک و مصرف کنندگان محدود می باشد، سعی شده است که در همین ارتباط بامطالعه و بررسی تجارب سایر کشورها در این خصوص با دیدگاه کاملاً کارشناسی بطور اختصار مطالبی در خصوص:
– مواد اولیه در زمینه ساخت دانه های شیشه ای
– فرآیند تولید دانه های شیشه ای
– انواع دانه های شیشه ای
– پروس های ارتقاء سطح کیفی
– مشخصات فنی مورد لزوم دانه های شیشه ای در خط کشیراهها به (رنگ های سرد و گرم)
– معرفی سیستم ها و روشهای اجرایی و کاربرد بهینه دانه های شیشه ای
– ارائه دورنمایی از مصرف دانه های شیشه ای در کشور ارائه گردد.
امیدوار هستیم که این مقاله بتواند دیدگاه جدیدی نسبت به این کالای مهم در خط کشی راهها نزد مسئولین ذیربط فراهم آورده و با استفاده از تجارب سایر کشورها بتوان از سرمایه های موجود بهترین استفاده را ببرد.