سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: دومین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۲۳

نویسنده(ها):

لطف الله سوادکوهی – سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران

چکیده:

محدودیت های اعمال شده از طرف سازمان های زیست محیطی، تدوین قوانین و استانداردهای جدید در کنترل میزان آلاینده های خروجی از موتورهای بنزینی و دیزلی موجب شده فن اوری موتورهای دیزلی و بنزینی به سوی سیستم های تغذیه و احتراق پاشیده سوخت و احتراق با کنترل ECUگرایش یابد.
این حرکت علاوه بر دستاوردهای چشم گیر زیست محیطی موجب رضایت دارندگان اتومبیل و دستیابی به شتاب و قدرت برتر و بهره برداری اقتصادی تر از نظر مصرف سوختشده است.طبق آخرین گزارشهای دریافتی از مراکز تحقیقاتی و کارخانه های ساززنده خودروها، برنامه زمان بندی برای دستیابی به آلودگی در حدود صفر تا سال ۲۰۱۰، به طور جدی پیگیری شده و هم اکنون موتورهای دیزلی و بنزینی مرحله استاندارد EURO II را پشت سر گذاشته و تولیدات را به سطح استاندارد EURO II رسانده اند . موضوع به کارگیری سوختهای گازی همگام با رشد فن آوری طراحی و تولید موتورهای پیشرفته همچنان پیگیری، و تطبیق فن آوری یافته اند. به طوری که بازهم از نظر سطح آلاینده ها برتری های چشم گیر خود را نسبت به حالت گازوئیل و بنزین سوز کرده اند. خصوصا با تاکید دانشمندان به اثر مخرب CO2تولیدی از احتراق موتورهای بر لایه اوزون، سوختهای گازی LPG و بویژه CNG با تعداد کم کربن در ساختمان مولکولی و در نتیجه تولید CO2 کمتر و همراهنداشتن ناخالصی ها به عنوان سوختهای پاک مطرح هستند.