سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

ناصرعلی رمضانی – دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی کارشناس ارزیابی مدیران در شرکت ایر
نادر ملتمسی – کارشناسی مدیریت بازرگانی کارشناس ارشد و مسئول مراکز ارزیابی شرکت ایرا

چکیده:

فرآیند مراکز ارزیابی Assessment Centers با رویکرد توسعه ای Development Approach بعنوان یکی از متدها و مکانیزم های کارآمد در زمینه انتخاب، انتصاب و نهایتاً توسه سطوح مدیریتی محسب می شود که در گروه صنعتی ایران خودرو از سال ۸۱ مورد استفاده قرار گرفته است . در سال های اخیر روند های نوینی در راستای افزایش اعتبار و روایی نتایج آزمونها و ابزار های مراکز ارزیابی پدیدآمده است . بررسی های اخیر در سطح سازمان های موفق جهانی، با هدف بهبود مراکز ارزیابی، به این نتیجه رسیده است که طراحی آزمونها به گونه ای اختصاصی بر اساس عوامل مرتبط با جایگاه و پست سازمانی خاص، ایجاد ارتباط بین آزمونها با استراتژی های کلان سازمانی و تحلیل شغل می تواند در بهبود نتایج مراکز ارزیابی در تطبیق هر چه بهتر
ویژگی های کاندیدا های مناصب مدیریتی و جایگاه سازمانی آنان تاثیر زیادی بر جای گذارد . همچنین این عوامل در کاهش تفاوت های درون گروهی و افزایش پذیرش بازخورد ارزیابی از طرف ارزیابی شوندگان نیز تاثیر مثبت داشته است . گروه صنعتی ایران خودرو نیز در همین راستا تلاش کرده تا با بازبینی در مراکز ارزیابی خود، این روند های نوین را به منظور بهبود فرآیند و افزایش اعتبار و روایی آزمونها و عینیت بخشی بیش تر به آنها، در آزمونها و ابزار های مراکز ارزیابی خویش بکار گیرد . مقاله حاضر چگونگی این کار را بیان می دارد