مقاله رويكردي نو به آموزش طراحي معماري ارايه مدلي آموزشي بر مبناي CAAD-PBL که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در ۱۳۸۷ در نشريه بين المللي مهندسي صنايع و مديريت توليد (فارسي)(نشريه بين المللي علوم مهندسي) از صفحه ۱۱۹ تا ۱۲۸ منتشر شده است.
نام: رويكردي نو به آموزش طراحي معماري ارايه مدلي آموزشي بر مبناي CAAD-PBL
این مقاله دارای ۱۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله آموزش معماري
مقاله PBL
مقاله فرايند طراحي
مقاله CAAD
مقاله طراحي رايانه اي
مقاله طراحي كامپيوتري

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: مظفر فرهنگ
جناب آقای / سرکار خانم: اخلاصي احمد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
چالش هاي موجود ما بين آموزش و حرفه معماري خبر از نقصان و ناكارآمدي نظام و روش هاي آموزشي مدارس معماري مي دهد. پژوهش هاي بسياري در اين زمينه صورت گرفته و روش ها و تئوري هاي مختلف آموزشي در اين راستا بيان و بمورد اجرا گذاشته شده اند. از طرفي مشاهده مي گردد قابليت ها و امكاناتي كه امروزه سيستم هاي نرم افزاري و سخت افزاري پيشرفته كامپيوتري در اختيار نظام هاي آموزشي قرار مي دهند، ضرورت تجديد نظر نسبت به آموزش و خصوصا آموزش معماري را اجتناب ناپذير كرده است. PBL يك راهبرد جديد آموزشي است كه در بسياري از مراكز آموزشي جهان و ايران مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است. اين راهبرد مي تواند پاسخ مناسبي به اين چالش ها باشد. از طرفي گسترش بيش از بيش CAAD و قابليت هاي غيرقابل انكار آن در عرصه معماري نه تنها انگيزه و جاذبه روز افزوني براي استفاده دانشجويان بهمراه داشته، بلكه عكس العمل هاي متفاوتي را نيز در محيط هاي آموزشي سبب گرديده است. هدف از اين مقاله ارايه مدلي نو و واقع گرايانه براي آموزش طراحي معماري است كه با استفاده از تلفيق CAAD و روش PBL حاصل مي گردد. بدين منظور تلاش گرديده ابتدا ارزيابي و شناسايي صحيحي از فضاي آموزشي موجود معماري كشور بعمل آيد. سپس رويكردها و ديدگاه هاي مختلف آموزش معماري بررسي و تحليل گردند. از آنجا كه بحث هاي محوري اين مقاله بر مبناي تلفيق PBL و CAAD قرار گرفته است بنابراين ايجاب مي نمايد كه از اين دو، تعريف و تصويري روشن ارايه شود و ارتباط آنها در حد امكان با موضوع طراحي و آموزش معماري تشريح گردد.