سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: نهمین سمینار ملی مهندسی سطح و عملیات حرارتی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

منوچهر شاهمیری – کارشناس ارشد مهندسی مواد – جوشکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
میر مصطفی حسینیون – استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
اسماعیل رحیمی – مدیر تحقیقات و نوسعه شرکت صنعتی آما
روح الله یزدی – کارشناس ارشد مهندسی مواد – شناسایی انتخاب مواد دانشگاه تهران

چکیده:

در صنایع خودروسازی قالبها معمولا برای فرمدهی و برش ورقها بکار میروند.قالبهای برش استفاده شده معمولا از جنس فولادهای کم آلیاژ و بر پایه Fe-Cr-Cهستند که برای برش ورقهای با ضخامت های مختلف نیازمند لبه هایی با مقاومت سایشی بالا میباشند.دراین تحقیق جهت افزایش مقاومت سایشی از روش جوشکاری روکشی الکترود دستی (smaw) استفاده گردید و الکترود مورد نیاز با نسبتهای مختلف عناصر W,V,Mo,Cr در روکش الکترود طراحی و ساخته شد.همچنین عوامل موثر در طراحی الکترود نحوه جوشکاری روکشی حصول پارامترهای مناسب جوشکاری و دما و زمان بهینه تمپرینگ با بدست آوردن حداکثر مقاومت سایشی و سختی بدون ایجاد ترک در لبه های برش قالب بررسی گردید نتایج بدست آمده از تصاویر میکروسکپی و تست سایش نشان میدهد که فازهای مارتنزیتی و کاربیدی حجم زیادی از ساختار جوش را در بر میگیرد با انجام عملیات تمپرینگ مناسب در دمای بهینه ۵۵۰ درجه و زمان ۳ ساعت سختی بالای جوش و در نهایت مقاومت سایشی بالا در لبه های برش قالب بدون ایجاد ترک فراهم شد.