سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: پنجمین همایش سراسری علوم انسانی و هنر

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

محمد برزکار –

چکیده:

فقط مشاهده بلاواسطه طبیعت شهری یا روستایی نیست که احساس خوشایند لذت از زیبایی را پدید می آورد،یک عکس نیز می تواند همین نقش را ایفا کند. تاثیر فضا بر انسان نیز فقط از مشاهده بنا حاصل نمی شود. تصویر معماری در بسیاری موارد تقویت کننده و یا شکل دهنده تصویری است که از مشاهده اثر معماری در ذهن پدید می آید. کادر تصویر به چشمان ما چهارچوب می دهد و تصاویری که به وضوح به یاد می مانند آنهایی هستند که با تعمق و سنجیدگی زیاد ساخته شده اند. هیچ معماری بدون عنصر زیبایی وجود ندارد اما آیا زیبایی گرایی سازه ای وجود دارد ؟ و در صورت وجود داشتن آیا معماری را آنقدر تحت تاثیر قرار می دهد که معماران به آن توجه کنند؟ توجه به این نکته الزامی است که با اینکه مکاتب زیباگرایی تغییر می کنند اما ارضای نیاز زیبایی گرایی، یکی از آرزوهای پایدار انسان است. ساختمانهایی که حس زیبایی گرای را ارضا می کنند می توانند بدون رعایت کامل قوانین سازه ای ساخته شوند. همچنین پیامهای رمزی نیز توسط طراحی سازه به مخاطبین انتقال می یابند. مکتب علایم رمزی شاخه ای از فلسفه است که درصد سال اخیر پیشرفته کرده است و به تمام فعالیت ها و ساخته های دست انسان از نقطه نظر خاص ارتباط نشانه ای یا ارتباط غیر لفظی می نگرد.