سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: چهارمین همایش ایمنی هوانوردی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

مسعود طاهری – کارشناس کامپیوتر سخت افزار، شرکت فرودگاههای کشور، مرکز کنترل فضای کشو
رها اشرفی – کارشناس مراقبت پرواز، شرکت فرودگاههای کشور، مرکز کنترل فضای کشور

چکیده:

با توجه به اجرای پروژه های ملی در م نطقة ویژة اقتصادی پارس جنوبی، و در پی آن افزایش ترافیک هوایی در این مناطق، نیاز به افزایش ایمنی هوایی در این منطقه به شدت احساس گردید . افتتاح فرودگاه بین المللی خلیج فارس و جایگزینی آن به جای فرودگاه عسلویه متعلق به نهاجا یکی از این موارد بود، لیکن همجواری این فرودگاه با فرودگاه های جم، لاوان، لامرد و کیش که همگی بین مدارهای ۲۶ درجه و ۲۸ درجه محصور بوده و در حقیقت روی قطر مربعی به اضلاع ۲۰۰ کیلومتر قرار دارند، ورود و خروج پروازهای این منطقه را با دشواری و تداخل همراه کرده است . در این مقاله ضمن بررسی طرح های ورودی و خروجی موجود جهت این فرودگاه ها، سعی در بررسی نقاط تلاقی و تداخل آنها و ارائة راهکارهایی جهت استفادة بیشینه از فضا و طبقه بندی آن با توجه به نیازهای موجود شده است .