سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: پانزدهمین سمینار سالانه انجمن علمی ریخته گری ایران

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

سیروس جوادپور – استادیار ، بخش مهندسی مواد ،دانشکده مهندسی ،دانشگاه شیراز
شهرام امینی – دانشجوی کارشناسی ارشد ، بخش مهندسی مواد ،دانشکده مهندسی ،دانشگاه شیر
محمد صادقی – دانشجوی کارشناسی – بخش مهندسی مواد – دانشکده مهندسی- دانشگاه شیراز

چکیده:

در دهه های اخیر نیازهای روزافزون صنایع مختلف به مواد جدید با قابلیت ها و خواص منحصر به فرد از جمله وزن کم ،استحکام و صلبیت بالا، توجه محققین و تولیدکنندگان را به شدت به سمت کامپوزیت ها معطوف کرده است . کاربردکامپوزیت ها در صنایع حمل و نقل ، خودروسازی ، هوافضا ، کشتی سازی و حتی صنایع الکترونیک روز به روز در حالافزایش است . از میان تم امی مواد کامپوزیت ، کامپوزیت های زمینه آلومینیم تقویت شده با الیاف های کوتاه آلومینا نقش بهسزائی در صنایع یادشده دارند و در بین پروسه های تولید این نوع کامپوزیت ها ، روشهای نفوذ مذاب بخصوص تکنیکریخته گری کوبشی بعنوان بهترین تکنیکها شناخته شده اند .تولید قطعات دقیق و پیچیده نظیر شاتون، دیسک ترمز، کالیپر ترمز،۵۰ % و در -% پیستون و بسیاری از انواع قطعات دیگر با خواص بسیار بالاتر از قطعات فولادی و چدنی و کاهش وزن حدود ۶۰نتیجه کاهش قابل ملاحظه در مصرف سوخت خودروها و نیز افزایش سرعت تولید، تنها با بکارگیری تکنیک های نفوذ مذابممکن است . همچنین تولید قطعات کامپوزیتی با درصد حجمی بسیار بالای فاز تقویت کننده و نیز یکنواختی در توزیع فازتقویت کننده و رسیدن به ساختارهای ظریف و همگن و عاری از نواقص تنها توسط این روش ها ممکن است .بررسی نحوهساخت و مراحل تولید این نوع قطعات و پارامترهای مؤثر در پروسه ریخته گری کوبشی جزو اهداف این تحقیق می باشد .