سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

بهمن رشیدی – مدیر گروه
هادی صدرسادات – کارشناس همکار
عادله حقانی – کارشناس همکار

چکیده:

نگرش به نظام آمد و شد کلان شهرها هم چون تهران وابسته به شرایط امروزکشورو جهان درحال تغییر و تحول جدی است . محدودیت منابع سوخت و انرژی ٬ سوق سریع به سمت حمل و نقل همگانی شهری و . . . . . . . لزوم مدیریت و بویژه مدیریت تقاضا را دوچندان می نماید . امروزه درتهران حدود ۳ میلیون وسیله نقلیه وجوددارد و روزانه ۳ میلیون نفربرای حرکت آنها بین مبادی و مقاصد تصمیم می گیرند درحالیکه پشتیبانی اطلاعاتی مناسبی برای انتخاب مسیر وجودندارد . اگر استفاده کنندگان ازسیستم حمل و نقل همگانی را به این مجموعه اضافه کنیم اهمیت موضوع کاملا مشهود می گردد . سامانه مسیریاب تهران دریعد حمل و نقل همگانی و شخصی و با تکیه به اطلاعات دوربین ها و تقاطعات هوشمند تهران و از طرفی تمامی اطلاعات رقومی و توصیفی ومحدودیت ها و ممنوعیت های شبکه ٬ بهترین مسیر را درهرلحظه به رانندگان وسیله نقلیه شخصی و یا استفاده کنندگان از سیستم حمل و نقل همگانی پیشنهاد می کند . و بدین ترتیب امکان مقایسه بین حمل و نقل شخصی و همگانی را برای شهروندان فراهم می سازد . این سامانه بدون استفاده از نرم افزارهای خارجی تدوین و طراحی شده و سعی شده تا روابط بومی حاکم درترافیک قسمتی از مرکز شهر تهران را به عنوان بستر استفاده نماید . از ویژگیهای بارز سامانه امکان ارائه مسیر دربعد حمل و نقل همگانی و درترکیب با مترو ٬ اتوبوس و پیاده است . از ویژگیهای مسیریابی شخصی نیز درنظر گیری محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد و دوربرگردان ها می باشد . امیداست تاچنین سامانه های اطلاع رسانی توسط تلفن گویا ٬ اپراتور ٬ پیغام کوتاه و سایت ها ی اینترنتی بتوانند کمک شایانی در کاهش وقت تلف شده مردم ٬ کاهش مصرف سوخت و . . . . . داشته باشند .