مقاله سايه آنتون چخوف بر ادبيات نمايشي معاصر ايران (بر اساس نمايشنامه هاي آنتون چخوف و اکبر رادي) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۸۹ در پژوهش زبان هاي خارجي از صفحه ۱۵۱ تا ۱۶۷ منتشر شده است.
نام: سايه آنتون چخوف بر ادبيات نمايشي معاصر ايران (بر اساس نمايشنامه هاي آنتون چخوف و اکبر رادي)
این مقاله دارای ۱۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تاثيرپذيري
مقاله نمايش نامه
مقاله تفاوت ها
مقاله جنبه هاي مشترک
مقاله شخصيت قهرمانان
مقاله نمايش نامه معاصر ايران
مقاله چخوف

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: يحيي پور مرضيه
جناب آقای / سرکار خانم: صادقي زينب

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
آنتون پاولويچ چخوف، نويسنده و نمايش نامه نويس روسي، تاثير به سزايي در گسترش ادبيات جهان و از جمله ايران، داشته است. بسياري از منتقدان و کارگردان هاي تئاتر ايران، بر اين باورند که اکبر رادي، تحت تاثير آثار آنتون چخوف و با گسترش دستاوردهاي وي، نمايش نامه هاي منحصر به فرد و اصيلي نگاشته است. اين مقاله به بررسي ويژگي هاي کلي نمايش نامه هاي رادي و چخوف مي پردازد و ضمن مقايسه تفاوت ها و شباهت هاي کلي آثار آنها، به طور ضمني امکان اثبات تاثير نمايش نامه هاي چخوف بر دنياي هنري رادي را فراهم مي سازد که اين مي تواند وسيله موثري براي درک دقيق تر آثار هر دو نويسنده و روشن ساختن جنبه هاي مشترک نمايش نامه هاي آنها باشد. از آنجا که نمايش نامه نويسي در ايران از تحليل هاي جدي در سطح جهاني به دور مانده است، با مقايسه شباهت هاي موجود در نمايش نامه هاي اکبر رادي با نمايش نامه هاي آنتون چخوف که در سطح جهاني مطرح مي باشند، تلاش کرده ايم، حق نمايش نامه نويسي در ايران را در سطحي گسترده تر از آنچه شاهد بوده ايم، پاس بداريم و بازتاب ايده هاي جهاني را در آثار اصيل يک نويسنده ايراني بررسي نماييم. از مهم ترين ويژگي هاي آثار دو نويسنده، گرايش هر دو به کاوش هاي روحي قهرمانان و تلاش آنان براي پيدا کردن جايگاهشان در اجتماع، انزوا و تنهايي انسان معاصر و تضاد و تقابل وي با دنياي پيرامون اوست.